|
|
|
|
Steeds meer organisaties structureren hun activiteiten in formeel vastgelegde processen. Een goede zaak, ware het niet dat veel bedrijven bij de implementatie van het procesmanagement enkel de bestaande situatie uitwerken, vertrekkend van de huidige informatie- en documentstromen.
Slimme procesanalyse maakt bij het opmaken van processen een onderscheid tussen drie belangrijke componenten:
- de transacties die in een organisatie plaatsvinden en de bijbehorende verantwoordelijkheden
- de informatie die nodig is om deze transacties te kunnen uitvoeren
- het resultaat van deze transacties
De transacties en de bijbehorende actoren vormen de kern van de organisatie. Wat doet de organisatie echt? Welke zijn de feitelijke actoren in deze processtap? Door ons hierop te focussen, voorkomen we dat we verstrikt raken in de bestaande informatiesystemen of typedocumenten en kunnen we sneller een beter beeld vormen van de kernprocessen van de organisatie.
Het belangrijkste voordeel van deze manier van procesbeschrijving is dat zij een zeer compact beeld geeft van de organisatie en haar werking. Dit beeld is een ideaal startpunt voor de evaluatie van de bedrijfsstructuur, maar ook voor de verbetering van de bestaande IT-systemen. |
|
|
|
|
|