|
|
|
|
Kennisbeheer is de afgelopen jaren tot een containerbegrip verworden dat maar al te vaak gebruikt wordt om een of ander project belangrijker te doen klinken. Je ziet de term kennisbeheer dan ook opduiken in allerlei bedrijfsdomeinen.
Zo wordt kennisbeheer vaak gekoppeld aan competentiemanagement door de factor beroepsspecifieke kennis toe te voegen, of wordt met kennisbeheer de opslag bedoeld van impliciete kennis van medewerkers in document management systemen. Ook de implementatie van CRM wordt door adviseurs als kennisbeheer omschreven.
Uitgaande van de praktische ervaring van de afgelopen 20 jaar komt DWT Consulting tot de volgende vaststelling: bedrijven zullen er enkel in slagen de hefboom van hun aanwezige kennis ten volle te benutten indien ze beschikken over |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Weinig organisaties zijn erin geslaagd om elk van deze vijf subdomeinen op de juiste manier in te vullen. Geen nood, een organisatie kan op elk moment werken aan haar kennishefbomen door op een of meerdere van de betreffende domeinen verbeteracties uit te voeren.
Ook bij vele grote projecten moeten we vaststellen dat slechts een of twee van deze pijlers zijn opgenomen in het project. Het rendement van deze projecten ligt dan ook beduidend lager dan wat mogelijk was geweest. |
|
|
|
|