DWT Consulting bvba
advies in kennismanagement en bedrijfsengineering
 
  home contact
 
   
  over dwt consulting visie kennismanagement aanpak enkele voorbeelden seminaries interessante links
     
  Aanpak  
     
 

Het doel van DWT Consulting is de gewenste verandering bij de klant effectief te helpen realiseren. De voorgestelde aanpak is dan ook afgestemd op (1) het in beweging brengen van mensen en/of organisaties en (2) het verankeren van de verandering in de organisatie, de processen en de IT-systemen. Daarom is deze ’action consulting’ aanpak gebaseerd op drie belangrijke pijlers: "appreciative inquiry", "DEMO" en "Enterprise Engineering".

 

Appreciative Inquiry

"Appreciative inquiry" (AI) kan vertaald worden als "waarderend onderzoeken". "Onderzoeken" is hierbij het werkwoord, terwijl het bijvoeglijk naamwoord "waarderend" weergeeft op welke manier we op onderzoek gaan. Via deze methode proberen we tijdens het hele proces positieve energie te creëren door voornamelijk te kijken naar wat al werkt en door op een lerende en ondersteunende manier te kijken naar wat anders kan. Precies daardoor kan een veranderingsproces sneller op gang worden gebracht.

Het soort energie dat in een proces op gang wordt gebracht, ontstaat reeds in de vraag die we aan de medewerkers stellen. Als we hen louter bevragen over wat er misloopt in de organisatie, zullen we ook alleen negatieve emoties en dus weerstand tegen verandering oproepen. Deze emoties slorpen energie op en zullen de medewerkers niet tot verandering aanzetten.
"Appreciative Inquiry" zal ons helpen uit te gaan van de sterke punten van een organisatie. Zo distilleren we de positieve kern van een organisatie, samenwerking of proces uit de verhalen en zo komen we ook - maar op een meer ondersteunende manier – bij de verbeteringspunten uit. Zo genereren we ten slotte de positieve emoties en motivatie die de mobiliserende energie vrijmaken om de verandering op te starten.

"Appreciative Inquiry" gaat per definitie uit van een aanpak waarin we een breed draagvlak proberen te creëren om een verandering te doen slagen. Dit betekent in de praktijk dat er veel met workshops en werkgroepen wordt gewerkt, en dat samenwerken om de verandering tot stand te brengen een rode draad is in het hele proces.

 

DEMO

DEMO staat voor Design & Engineering Methodology for Organizations. DEMO werd de afgelopen 15 jaar ontwikkeld aan de TU Delft (Nederland) als antwoord op de problematiek om organisaties, bedrijfsprocessen en IT-systemen beter op elkaar af te stemmen.
Door de combinatie van sterke wetenschappelijke onderbouwing en vele toepassingen in de praktijk is deze methode geworden tot een bewezen én pragmatische methodiek die snel tot inzicht en resultaten leidt in deze complexe materie.

DEMO laat toe om een compact model te maken van de essentiële bedrijfsprocessen, transacties en actoren in uw organisatie. Met "essentieel" wordt bedoeld "‘los van specifieke software, notaties, producten en diens meer". Dergelijk compact overzichtsmodel maakt op een systematische wijze duidelijk hoe uw bedrijfsprocessen gestructureerd zijn of kunnen worden, en vormt een sterk uitgangspunt voor tal van organisatie- en ICT-vraagstukken:

  • Effectiever voorbereiden van de aankoop en implementatie van ICT-applicaties (functionele analyse & IT-architectuur)
  • Vaststellen en eventueel vereenvoudigen van uw essentiële bedrijfsprocessen (BPR)
  • Beter organiseren van verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden over de verschillende organisatieonderdelen (enterprise engineering)
  • In consensus samenvoegen van organisatieonderdelen op basis van gedeeld inzicht in overeenkomsten en verschillen tussen integrerende partijen (fusies & integraties)
  • Herontwerp van organisaties en hun processen als voorbereiding op belangrijke wijzigingen in de bedrijfsomgeving (strategisch her-ontwerp)

Van al deze domeinen zijn praktijkcases beschikbaar die aantonen dat DEMO een snelle en resultaatgerichte methodiek is.
Bovendien is DEMO, dankzij de relatie met universitaire wereld, een methodologie waarover een ruim aanbod aan literatuur, onderzoek en leermateriaal bestaat. Dit laat toe om DEMO als methodologie te adopteren binnen uw organisatie en zelf de nodige expertise op te bouwen.

 

Enterprise Engineering

Bedrijven zijn complexe heterogene systemen, opgebouwd uit deelsystemen van verschillende aard, zoals bijvoorbeeld  het sociale subsysteem, het technologisch subsysteem, …
Bedrijven hebben per definitie een doel en worden intentioneel gebouwd door mensen. Zij zijn met andere woorden doelgericht georganiseerd. In onze Westerse mechanistische benadering van organiseren, denken we hierbij aan radertjes die op de juiste manier in elkaar passen en op deze manier een voorspelbaar resultaat opleveren. De genoemde complexiteit van bedrijven maakt dit echter onmogelijk aangezien het groot aantal inter-afhankelijkheden niet toelaat voldoende exact te voorspellen wat het resultaat zal zijn van een ongecoördineerde wijziging in één van de subsystemen.

De jonge wetenschap van Enterprise Engineering heeft de duidelijke ambitie om de nodige kennis en vaardigheden op te bouwen om bedrijven te bouwen en/of te veranderen op basis van formele theorie en daaraan geassocieerde methoden.
Engineering is het eerste antwoord op de vraag naar de beheersing van de complexiteit, met andere woorden het ontwerp van de onderneming bepaalt in grote mate de toekomstige beheersbaarheid en veranderbaarheid.

DEMO biedt een compact model van de essentie van de onderneming, onafhankelijk van de bestaande of toekomstige implementatie. Daarom is het DEMO-model zo interessant vanuit het standpunt van de ontwerper van de organisatie. Het geeft een compact beeld van ‘wat’ de organisatie moet zijn om haar doelstellingen te realiseren.

Architectuur biedt ons dan weer een set van richtinggevende principes die ons helpen en sturen bij het ontwerp en de implementatie zodat we de onderneming als een samenhangend en geïntegreerd geheel kunnen bouwen. Door bij het opstellen van de architectuur ook rekening te houden met de aandachtsgebieden van de onderneming geven de principes ons een goed beeld van ‘hoe’ de onderneming moet gebouwd worden.

Het ontologisch model (DEMO) en de architectuur zijn de bouwstenen van Enterprise Engineering. We gebruiken beide in onze aanpak van organisatieverandering.

 

Action Consulting

DWT Consulting doet aan "action consulting", wat inhoudt dat DWT Consulting ook, samen met de klant, het gegeven advies effectief in de praktijk kan brengen.

Net als andere adviseurs gaan we in eerste instantie de specifieke situatie van de klant analyseren en in kaart brengen. Van deze analyse wordt verslag uitgebracht. In de mate van het mogelijke zullen we reeds tijdens de analysefase gebruik maken van workshops om dit proces te versnellen of te verdiepen.

Om de verandering echt te ondersteunen, is het verslag echter niet het belangrijkste onderdeel, omdat het een vrij statisch, eenmalig gegeven is. De rol van de adviseur als voortrekker en veranderingsagent heeft een veel grotere impact op het in beweging brengen van de organisatie.

Het is echter onze overtuiging dat het juist inzetten van correct gekozen en wetenschappelijk onderbouwde methoden de sleutel is om de organisatieverandering in te zetten en de verandering te bestendigen. Het loslaten als organisatie van verkeerde mentale modellen en het gericht accepteren van nieuwe betere mentale modellen kan niet worden gerealiseerd door een aanpak met activiteiten die op goed geluk zijn samen gesteld. Neen, zij vormen het resultaat van een doordachte toepassing van methoden waarvan we een grotere zekerheid hebben dat ze het juiste resultaat zullen opleveren.

 
     
    © DWT Consulting - Jan De Winter - www.dwtconsulting.be - 2011